1. Wstępne rozpoznanie całości:
- O co chodzi w wierszu?
- Jaki jest sens tego utworu?
2. Postawienie hipotezy (założenie).
-Co udowodnimy
w tej interpretacji ?
3.
Sytuacja komunikacyjna
- kto?
- do kogo?
- w jakiej sytuacji mówi?
- relacje pomiędzy nadawcą a adresatem
- opis sytuacji, okoliczności, warunki,
- określenie typu liryki ze względu na wypowiedź podmiotu
lirycznego i tematykę utworu
4. Ukształtowanie
wypowiedzi:
- jak nadawca mówi?
- czy jest to monolog, wyznanie, czy dialog?
- czy jego postawa jest ironiczna? Może pełna dystansu?
Humoru? Żalu?
- jaki to gatunek?
5. Analiza języka:
-forma wersyfikacyjna
-rymy
- środki stylistyczne i ich funkcje
6. Uogólnienie, zbieranie rozproszonych wcześniej informacji
w całość, by określić temat utworu:
- o czym właściwie mówi utwór?
- które miejsca tekstu są najważniejsze dla zrozumienia
sensu utworu?
- czy istnieją tu jakieś motywy, nawiązania, które
umożliwiają głębsze zrozumienie ?
- jak cały utwór ma się do powszechnie obowiązujących
poglądów? treści
- inne odniesienia, które pogłębiają odczytanie np. do
filozofii, sztuki itd.
- na koniec można dodać własną ocenę utworu, cytat z
wiersza, który podsumuje całość.
Żródło: Opracowane na podstawie materiałów J. Kaniewskiego
dla komisji egzaminacyjnych
Czekam na opinie, czy jest to dla was przydatne. W razie pytań -> KOMENTARZ ;)
Takiej interpretacji właśnie szukałem, super! Bardzo się przyda;) Dziękuje i Pozdrawiam;)
OdpowiedzUsuń